Nyt on hyvä hetki jälleen tänne kirjoitella, kun joukkueet ovat maaottelu tauolla. Viime vuonna aloitin kirjoittamaan seuran junioreista ja sain siitä sen verran paljon hyvää palautetta, että aion myös tänä vuonna heistä kirjoittaa. Erona vaan nyt, että otan yhden joukkueen kerrallaan. Ensimmäinen teksti käsittelee seuran A-nuoria, joita olen itsekin tällä kaudella päässyt paljon enemmän seuraamaan, kun nelosen ruutu palvelu alkoi syksyllä näyttämään kaikki nuorten sm-liigan ottelut. Lisäksi olen itsekin päässyt hieman uusiin kirjoitushommiin mukaan, kun aloitin syksyllä kirjoittamaan A-nuorten peleistä raportteja seuralle, kun heiltä tällainen tilaisuus annettiin. Olen ollut erittäin innoissani saamastani uudesta mahdollisuudesta, vaikka se on vähän tänne kirjoittelua verottanut. Mutta nyt itse asiaan.
A-nuorten sarjaa pelataan tällä kaudella samalla tavalla, kuin viime kaudella. Eli sarjassa pelataan ensiksi 18 joukkueen kaksinkertainen alkusarja jolloin jokainen joukkue pelaa 34 ottelua. Tämän jälkeen sarja jaetaan ylempään ja alempaan sm-sarjaan. Ylempään sarjaan menee 10 parasta alkusarjan joukkuetta ja alempaan sm-sarjaan loput 8 joukkuetta. Alemman jatkosarjan ensimmäinen pääsee mukaan keväällä pelattaviin pudotuspeleihin.
SaiPa on pelannut nyt alkusarjassa 23 ottelua ja kerännyt niissä 20 pistettä. Sarjataulukkossa joukkue on tällä hetkellä viimeinen eli 18. Joukkue on tehnyt sarjassa tähän mennessä 74 maalia, joka on sarjan seitsemänneksi eniten, mutta on päästänyt 100 maalia, joka on sarjan eniten. Tässä on siis ihan selkeä yksittäinen syy, miksi alku on sujunut heikosti. SaiPalla on tällä hetkellä kuitenkin vielä mahdollisuudet ylempään jatkosarjaan, kun eroa sinne on tällä hetkellä 11 pistettä. Pelejä on kuitenkin vielä jäljellä joukkueella 11 ottelua. Mutta se vaati ehdottomasti tasaisempaa suoritusta pelistä toiseen joukkueelta.
Maalivahdeista ei tällä kaudella oikeastaan kukaan ole loistanut. B-nuorista täksi kaudeksi A-nuoriin noussut Laurynas Lubys on pelannut parhaiten, kun hän on pelannut 19 ottelua torjuntaprosentilla 88.61. Kristian Tamminen on pelannut 18 ottelua torjuntaprosentilla 88,58 ja seuraan täksi kaudeksi tullut Severi Auvinen on pelannut 9 ottelua torjuntaprosentilla 84.76. Itselleni on ollut ehdottomasti yllätys, miten hyvin Lubys on pystynyt ensimmäisellä kaudella vakiinnuttamaan paikkansa A-nuorten sm-sarjassa. Lisäksi täytyy sanoa, että Auvinen on hieman yllättänyt, kun ei ole mahtunut välillä joukkueeseen, vaan on hakenut peliaikaa B-nuorten joukkueesta.
Puolustajista tehokkain on Imatralta täksi kaudeksi A-nuoriin siirtynyt Santeri Airola, joka on tehnyt 17 ottelussa tehopisteet 0+10. +- tilasto on hänellä tällä hetkellä - 10. Rangaistusminuuteja Airollla on 10 minuuttia, joka on melko vähän puolustajaksi. Toiseksi tehokkain puolustaja on ollut liigassakin kokeilemassa käynyt Jacub Muller, joka on tehnyt 17 ottelussa tehopisteet 0+8. +- tilasto on hänellä tällä hetkellä - 4. Rangaistusminuuteja Muller on kerännyt 64 minuuttia. Kolmanneksi tehokkain puolustaja on ollut Leevi Karjalainen, joka on tehnyt 15 ottelussa tehot 2+3. +-tilasto on hänellä tällä hetkellä - 3. Rangaistusminuuteja Karjalaisella on tällä hetkellä 4 minuuttia, joka on myös todella vähän puolustajalle. Puolustajissa uskoinkin, että Airola tulee olemaan se joukkueen johtava puolustaja, kun seurasin hänen otteita viime kaudella Imatralla. Ehdottomasti SaiPan kannattaa miettiä pidemmän tähtäimen suunnitelma, ennen kuin mies viedään käsistä. Karjalainen on yllättänyt itseni täysin, kun ennakoin ennen kauden alkua joukkueeseen mahtumista. Hyvin on Karjalainen pelannut ja ottanut paikkansa pelaavasta kokoonpanosta. Suurin pettymys on ollut toinen ulkomaalainen puolustaja Maxime Jaquet, joka on käynyt useamman pelin lainassa Imatralla nuorten mestistä pelaamassa, kun ei ole mahtunut kokoonpanoon.
Hyökkääjistä joukkueen paras pistemies on ollut Jesse Hallikas, joka on tehnyt 23 ottelussa tehopisteet 10+13. Toiseksi paras pistemies on ollut Matias Mäntykivi, joka on tehnyt 21 ottelussa tehot 8+13 ja kolmanneksi eniten pisteitä on tehnyt Tsekkiläinen Jacub Wojnar, joka on tehnyt 20 ottelussa tehot 11+7. Hyökkääjissä ei pisteiden valoissa ole yllätyksiä. Osasinkin odottaa, että Hallikas tulee olemaan joukkueen johtavia pelaajia, kun pelaa viimeistä kautta A-nuorten riveissä. Mäntykivi on ehdottomasti SaiPan omia lupaavia tulevaisuuden nimiä, ja siksi tällä hetkellä maajoukkueen mukana oleva hyökkääjä onkin lunastamassa häneen kohdistuvia odotuksia. Yhden nimen haluan tähän loppuun vielä nostaa eli Jesse Viskari on pelannut todella hyvää ensimmäistä kautta A-nuorten sm-sarjassa. Viskari on tehnyt 23 ottelussa tehot 11+6 ja on joukkueen neljänneksi paras pistemies. Onkin ollut hienoa nähdä, miten Viskari on pystynyt ottamaan seuraavan askeleen eteenpäin nuorten mestiksestä A-nuorten sm-sarjaan.
Lappeenrannan jääkiekon ylpeys SaiPa liittyvä blogi, jossa kerron joukkueeseen liittyvä joukkueen kasamisesta aina kauden peleihin.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste junioritoiminta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste junioritoiminta. Näytä kaikki tekstit
lauantai 10. marraskuuta 2018
keskiviikko 30. elokuuta 2017
SaiPan junioritoiminta
Olen viimeisen 5 vuoden aikana seurannut tarkemmin SaiPan juniorijoukkueita aina C-junnuista A-junnuihin saakka ja olen vuosi vuodelta ollut tilanteesta huolestuneempi asiasta seuran kannalta. Mitä olen asiaa seurannut, niin tuntuu että jo C-junnuista lähtee SaiPan parhaat junnut muualle tai viimeistään B-junnujen ikäluokassa. Tästä seuraa se, että SaiPa ei tule koskaan saamaan kunnollista A-juniori joukkuetta, joka taistelisi muustakin, kuin sarjan viimeisistä sijoista. Lisäksi SaiPan liigajoukkue ei näin ollen saa myöskään omia poikia pelaamaan liigaa, ja näin ollen omavaraisuutta nostamaan joukkueessa, vaan nekin paikat täytyy täyttää muualta tulevilla pelaajilla, mikä on seuralle kalliimpaa. Tämä oravanpyörä pitäisi ehdottomasti pysäyttää mahdollisimman pian.
SaiPasta viimeisen 5 vuoden aikana on lähtenyt mm. seuraavat pelaajat:
Valtteri Lipiäinen (Espoo United)
Mikko Petman (Rauman Lukko A)
Ville Petman (Rauman Lukko A)
Jesse Ruotsi (Rauman Lukko A)
Viljami Istala (Rauman Lukko B)
Jerkko Häkkinen (TPS A)
Aleksi Akkanen (HPK A)
Ville Ruokonen (HPK A)
Joona Lankinen (Pelicans B)
Tähän ongelmaan pitää koko seurassa paneutua välittömästi. Ensimmäinen reagointi tilanteeseen tuli kesällä, kun Espoosta tullut Kai Jansson aloitti uutena valmennuspäälikkönä SaiPassa. Tunnetusti Espoossa ollaan tehty erittäin hienoa junioritoimintaa vuodesta toiseen, joten toivottavasti Jansson saisi tuotua uutta seuran junioripuolelle. Lisäksi SaiPan liigajoukkue palkkasi uudeksi päävalmentajaksi Tero Lehterän, joka on myös aiemmin toiminut menestyksekkäästi junnujen parissa. Uskon, että näiltä kahdelta herralta voidaan odottaa uusia ideoita. SaiPassa olisi myös ehdottomasti panostettava entistä enemmän junnujen valmennukseen, että menestystä voitaisiin odottaa vähän useammassa ikäluokassa. Tänäkin vuonna esimerkiksi B-junnut pelaa sarjan Mestistä, mikä ei ole ainakaan meriitti Liiga organisaatiolle. Lisäksi Liiga-SaiPan pitäisi entistä herkemmin kiinnittää omia lupauksia, niin kuin esimerkiksi Tappara kiinnittää omia parhaita B-junnuja tai esimerkiksi Ässät, jossa pelaaminen junnuissa on maksutonta, kun liigaseura hoitaa kausimaksut. Tämä on varmasti kustannuskysymys, mutta maksaa myöskin takaisin tulevaisuudessa.
Kun nämä asiat laitetaan kuntoon seurassa, uskon että päästään jonain päivänä juhlimaan vielä seurassa A-junnujen mitalia.
SaiPasta viimeisen 5 vuoden aikana on lähtenyt mm. seuraavat pelaajat:
Valtteri Lipiäinen (Espoo United)
Mikko Petman (Rauman Lukko A)
Ville Petman (Rauman Lukko A)
Jesse Ruotsi (Rauman Lukko A)
Viljami Istala (Rauman Lukko B)
Jerkko Häkkinen (TPS A)
Aleksi Akkanen (HPK A)
Ville Ruokonen (HPK A)
Joona Lankinen (Pelicans B)
Tähän ongelmaan pitää koko seurassa paneutua välittömästi. Ensimmäinen reagointi tilanteeseen tuli kesällä, kun Espoosta tullut Kai Jansson aloitti uutena valmennuspäälikkönä SaiPassa. Tunnetusti Espoossa ollaan tehty erittäin hienoa junioritoimintaa vuodesta toiseen, joten toivottavasti Jansson saisi tuotua uutta seuran junioripuolelle. Lisäksi SaiPan liigajoukkue palkkasi uudeksi päävalmentajaksi Tero Lehterän, joka on myös aiemmin toiminut menestyksekkäästi junnujen parissa. Uskon, että näiltä kahdelta herralta voidaan odottaa uusia ideoita. SaiPassa olisi myös ehdottomasti panostettava entistä enemmän junnujen valmennukseen, että menestystä voitaisiin odottaa vähän useammassa ikäluokassa. Tänäkin vuonna esimerkiksi B-junnut pelaa sarjan Mestistä, mikä ei ole ainakaan meriitti Liiga organisaatiolle. Lisäksi Liiga-SaiPan pitäisi entistä herkemmin kiinnittää omia lupauksia, niin kuin esimerkiksi Tappara kiinnittää omia parhaita B-junnuja tai esimerkiksi Ässät, jossa pelaaminen junnuissa on maksutonta, kun liigaseura hoitaa kausimaksut. Tämä on varmasti kustannuskysymys, mutta maksaa myöskin takaisin tulevaisuudessa.
Kun nämä asiat laitetaan kuntoon seurassa, uskon että päästään jonain päivänä juhlimaan vielä seurassa A-junnujen mitalia.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)