Näytetään tekstit, joissa on tunniste sapko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sapko. Näytä kaikki tekstit

torstai 20. heinäkuuta 2017

SaiPan harjoitusottelut

Kesä alkaa olemaan siinä vaiheessa, että ajatukset alkavat jo pikkuhiljaa siirtymään jääkiekon puolelle. SaiPalla loppuu omatoiminen jakso tämän viikon jälkeen ja joukkue kokoontuu testeihin 24.7.2017. SaiPalla on edellisiin vuosiin verrattuna mielestäni vähemmän harjoitusotteluita. SaiPa osallistuu kuitenkin tänä vuonna perinteiseen Raumalla pelattavaan Pitsiturnaukseen elokuun ensimmäisenä viikonloppuna. SaiPa pelaa turnauksessa lohkossa A Lukon ja Ässien kanssa. Viimeeksi SaiPa on ollut mukana turnauksessa vuonna 2013. Lisäksi SaiPa pelaa Imatralla järjestettävässä Bauer-turnauksessa, jossa ovat mukana myös KooKoo, JYP ja KalPa.


Harjoitusottelut


4.8.2017 Pitsiturnaus Rauma

  • Klo 12.45    Ässät - SaiPa
  • Klo 15.15    Lukko - SaiPa 

18.8.2017-19.8.2017  Bauer-turnaus Imatra

  • 18.8.2017 klo 19.30 KalPa - SaiPa
  • 19.8.2017 klo 17.30 KooKoo - SaiPa 

25.8.2017 KooKoo - SaiPa ( pelipaikka on vielä avoinna )

30.8.2017 SaiPa - SaPKo ( Kisapuisto )

SaiPa pelaa siis ainoastaan yhden kotiottelun, kun vastaan tulee viime kauden mestismestari SaPKo. Tämä on peli, jonka ehdottomasti haluan mennä katsomaan. Lisäksi menen katsomaan Bauer-turnausta, joka pelataan omalla paikkakunnallani. Hiukan vain harmittaa, että pelaamassa on samoja joukkueita, kun JYP ja KooKoo olivat myös viime vuonna mukana. Mutta viime kevään finaalisti KalPa on kyllä mielenkiintoinen nähdä. Pitsiturnaus jää kyllä omalta osalta vähemmälle seurannalle, vaikka se näytetäänkin televisiossa 4 ruutu urheilu kanavalla, koska olen juuri silloin lomareissulla. 

Tärkeää olisi näissä harjoitusotteluissa saada joukkueena onnistumisia, että saadaan positiivinen vire kauden alkuun ja unohdetaan lopullisesti viime kausi. On myös todella mielenkiintoista nähdä uudet pelaajat ja mitä heiltä voi odottaa kaudelta, vaikka ei harjoitusottelut välttämättä parasta kuvaa vielä anna, koska panoksia ei näissä peleissä ole. No hetki vielä lomaillaan ja sitten saa uusi mielenkiintoinen kausi 2017-2018 alkaa. 




keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Pelaajamuutokset kaudelle 2017-2018

On taas ajankohtaista hieman käydä läpi, miten joukkue on muuttunut tämän kesän aikana. Käyn siis läpi sekä lähteneet, että tulleet pelaajat ja heidän roolinsa.

Viime kaudella SaiPan puolustuksessa pelannut William Mäkinen jatkaa uraansa ulkomailla, kun hän siirtyy pelaamaan Ruotsin toiseksi korkeimmalle sarjatasolle Allsvenskan joukkue IK Oskarshamn joukkueeseen. Mäkinen teki viime kaudella SaiPassa 50 otteluun 14 pistettä ja odotinkin, että sopimuksessa ollut optio oltaisiin käytetty ja olisi jatkanut nousujohteista uraa SaiPassa. Mielenkiinnolla kyllä tulee varmasti seurattua, miten Mäkinen pelaa Ruotsissa.

Korvaaja: Uskon, että Urho Vaakanainen hankittiin tilalle. Sanoisin, kyllä, vaikka Mäkisen lähtö harmittaakin, niin saatiin kovempi pelimies tilalle ja näin ollen puolustusta vahvistettua. Vaakanaiselta odotetaan isoa roolia ja myöskin varmasti paljon pisteitä.

Toinen SaiPan puolustuksesta lähtenyt pelaaja on Simon Backman, jonka tulevan kauden seura ei ole vielä selvillä.  9 kautta SaiPan riveissä pelannut Backman, on peruspuolustaja ja äärimmäisen arvostettu joukkuepelaaja. Tästä kertoo monta vuotta SaiPassa varakapteenin roolissa toimiminen. Uskon, että Backman saattaa tähyillä vielä ulkomaille pelaamaan, tai toinen vaihtoehto voi tietysti olla jopa uran lopettaminen, johon en kyllä jaksa vielä uskoa.

Korvaaja: Jo viime kaudella SaiPassa osan kautta lainalla pelannut Markus Kojo jatkaa uraansa SaiPassa. Kojo on myöskin melko puolustava puolustaja, mutta isompi kokoinen kuin Backman. Myöskään Kojolle tuskin asetetaan hirveitä odotuksia pisteistä, kunhan hoitaa oman maalin edustan.

Hyökkäyksestä lähti taas monta isoa nimeä. Yksi lähteneistä on SaiPassa viime vuosina loistavasti pelannut keskushyökkääjä Matti Järvinen, joka siirtyi hieman yllättäen liigan sisällä viime kauden mestarijoukkue Tapparan riveihin 2 vuoden sopimuksella. Itse odotin Järvisen siirtyvän pelaamaan ulkomaille. SaiPassa Järvinen pelasi isossa roolissa 30 p kausia ja onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaisen roolin tulee saaman kovemmassa joukkueessa.

Korvaaja: SaiPa on ilmoittanut hakevansa vielä yhtä hyökkääjää, ja olenkin ymmärtänyt, että nimenomaan Järvisen korvaajaa haetaan. Eli siis ykkösketjun keskushyökkääjä. Vielä ei ole mitään kuulunut, mutta eiköhän viimeistään parin viikon sisällä nimi selviä, jos halutaan, että joukkue on valmis, kun palataan harjoituksiin omatoimiselta jaksolta. Tämän hankinnan pitäisi olla ns.varma kortti, kun katsoo minkälaisia hankintoja SaiPa on tänä kesänä tehnyt. Uskon myös, että kyseessä on hieman kokeneempi pelimies. Odotukset ovat kuitenkin kaikilla melko korkealla tämän hankinnan suhteen, kuka sieltä sitten ikinä tulekaan.

Viime kaudella tammikuussa Kärppiin siirtynyt hyökkääjä Brock Trotter siirtyy yllättäen Saksan liigaan Ingolstadtiin pelaamaan. Laitahyökkääjänä pelannut Trotter ihastutti SaiPan faneja upealla pelikäsityksellä. Itseni myös mukaan lukien pidin kovasti Trotterista pelaajana. Trotter teki SaiPassa 33 otteluun 19 pistettä ja Kärpissä 9 otteluun 12 pistettä. Odotinkin Trotterin siirtyvän kovempaaan sarjaan pelaamaan esimerkiksi Ruotsiin, Sveitsiin tai KHL.

Korvaaja: Itselläni on sellainen mielikuva, että viimeisin hankinta David Goodwin on Trotterin korvaaja. En kyllä yhtään osaa sanoa pystyykö miten hyvin paikkaamaan Trotterin lähdön, mutta todennäköisesti Goodwin tulee myös saamaan isoa roolia kärkiketjuissa pisteiden tekijänä. Todennäköisesti Goodwin tulee myös pelaamaan laitahyökkääjänä, vaikka pelipaikaksi eliteprospect on laittanut keskushyökkääjä.

Keskushyökkääjä Tero Koskiranta siirtyy ensi kaudeksi ulkomaille Medvescak Zagrebin joukkueeseen, joka pelaa ensi kaudella Itävallan liigaa. SaiPassa Koskiranta pelasi mielestäni hyvän kauden, kun 56 ottelussa tehopisteitä syntyi 30. Toisaalta taas, mikä saattoi vaikuttaa jatkoon on viime kauden ± lukeman ollessa -16. Myöskin Lehterän puhuma luisteluvoimainen pelityyli, ei olisi varmasti sattunut Koskirannan pelityyliin.

Korvaaja: Koskiranta korvattiin omalla kasvatilla, kun Anssi Löfman palaa JYPistä. Löfman on enemmän 2 suunnan pelaaja, joka pystyy myös tekemään pisteitä. Lisäksi oman kasvatin paluu on aina hieno asia seuralle monessakin mielessä. Ainut kysymysmerkki on Löfmania viime vuosina kiusanneet loukkaantumiset. Terveenä pelatessaan tulee olemaan joukkueen arvokkaimpia pelaajia niin kentällä kuin pukukopissa. Eiköhän Löfman tulla myös näkemään tulevan kauden kapteenistossa.

Kolme viime kautta SaiPassa pelannut hyökkääjä Mikael Kuronen siirtyy takaisin kasvattajaseuraansa Tampereen Ilvekseen. Itseäni harmittaa Kurosen lähtö, koska tykkäsin todella miehen pelityylistä. Myös se, kun näki miten paljon Kuronen kehittyi täällä pelaajana, olisi hänelle vielä ollut täällä varmasti käyttöä. Kuronen teki kahdella viimeisellä kaudella 16 ja 17 p ja uskonkin, että hänellä on ensi kaudella potentiaalia rikkoa yli 25 pisteen raja. Tietysti se vaatii Ilveksessä myös rohkeutta antaa hyökkäävää roolia. Toivonkin Kuroselle todellista läpimurtoa liigassa ensi kaudella.

Korvaaja: Näkisin, että korvaajaksi on hankittu Topi Nättinen. Pelasi viime kaudella jo Jukureissa yli 20 pisteen kauden ja odotan myös samanlaista menestystä SaiPassa. Nättinen tulee varmasti samaan isoa vastuuta SaiPassa heti alkukaudesta. Toivottavasti saa heti alusta asti onnistumisia. Henkilökohtaisesti tulen eniten mielenkiinnolla seuraamaan juuri Nättisen pelaamista, koska sitä kuuluisaa potentiaalia herrasta löytyy.

SaiPassa alkukauden pelannut ja tammikuussa TPS riveihin myyty Curtis Hamilton ei todennäköisesti ole jatkamassa Lappeenrannassa. Hamilton pelasi SaiPassa 43 ottelua, tehden 27 pistettä. TPS Hamilton ehti pelata vain 2 peliä ennen loukkaantumista. Sellaista huhua on kuulunut, että loukkaantuminen olisi ollut sen verran iso, että koko kesä menisi kuntoutumisen. Siksi Hamiltonin ensi kauden seuraa ei ole tässä vaiheessa vielä tiedossa.

Korvaaja: mielestäni Hamilton on korvattu Ahti Oksasella. Oksanen tulee SaiPaan. Oksasesta en oikeastaan tiedä vielä mitään, mutta tulee todennäköisesti saamaan isoa vastuuta. Oksanen on isokokoinen, joten tuo maalinteko voimaa. ECHL sarjassa teki kuitenkin 52 pistettä, mutta sarjan taso on itselleni mysteeri. Kuitenkin odotukset ovat varmasti yli 25 p kaudessa. Mielenkiintoista nähdä miten sopeutuu Suomen isoon kaukaloon Amerikan vuosien jälkeen.

Hyökkääjät Ville Vainikainen ja Tomi Leivo siirtyvät molemmat SaiPalle rakkaan vihollisen KooKoon riveihin. Leivon siirto oli jo pitkään tiedossa, mutta Vainikaisen siirto tuli kyllä puskista. Molemmat lähtevät hakemaan varmasti isompaa roolia ja kehittymään pelaajana Kouvolaan. Leivo pelasi viime kaudella 46 ottelua tehden 17 pistettä ja Vainikainen 51 ottelua ja teki 7 pistettä.

Korvaaja: Mestiksen mestarijoukkue sapkosta siirtynyt Jonathan Tanus voisi olla paras korvaaja tälle kaksikolle. Viime kaudella Mestiksessä Tanus teki huikeat 68 pistettä, mutta liigaan siirtyminen on oma haasteensa, joten oletan, että pistemäärä voi liigassa olla tuo Vainikaisen 7 tai Leivon 17 pistettä. Tanuksen rooli selviää ensimmäisten harjoitusotteluiden alkaessa,mitä mieheltä voidaan odottaa.


keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Mestiksen maalipörssin voittaja SaiPaan

SaiPa ilmoitti tehneensä 2 vuoden sopimuksen hyökkääjä Jonathan Tanuksen kanssa. Tällä kaudella mestiksen mestaruuden SaPkon paidassa voittanut Tanus teki tällä kaudella mestiksen maaliennätyksen tekemällä 40 maalia. Yhteensä Tanus teki 49 ottelussa 68 pistettä. Tanus muodostikin Teemu Lepauksen kanssa yhden mestiksen parhaista tutkapareista.

Vasta 21-vuotias Tanus on Tampereen Tapparan kasvatti. Liigassa Tanus ei ole kuitenkaan päässyt pelaamaan kuin 2 ottelua Tapparan riveissä. Mestiksessä miesten peleistä kokemusta on kuitenkin kertynyt 127 ottelua. Lisäksi​ Tanukselta löytyy myös kokemusta Amerikan junioriliigasta vietettyään kaudet 2012-2014 OHL joukkueen Peterborough Piratesin riveissä.

Pidän tätä hankintaa ryöstönä SaiPalta. Harvemmin on SaiPaan eksynyt näin nuori pelaaja, joka on jo osoittanut potentiaalia pelaajana miesten tasolla. Yleensä isommat seurat vie tällaiset lahjakkuudet. Suora 2 vuoden sopimus oli myös erittäin hyvä lisä tähän hankintaan. Uskon, että soveltuu Lehterän joukkueeseen hyvin, koska vahvuutena on nimenomaan luistelu ja laukaus. Uskon, että tulee syksyllä samaan näyttöpaikan 1-2 ketjusta. Huomioitavaa on myös se, että Tanus pystyy pelaamaan sekä keskushyökkääjänä että laiturina. SaPkossa taisi enimmäkseen pelata laitahyökkääjän tontilla. Toivottavasti saa heti syksyllä jo onnistumisia, niin itseluottamus nousee. Kyseessä kuitenkin uusi sarja ja alku menee varmasti opetellessa sarjan tavoille. Lisäksi fyysisyyttä olisi  hyvä tulla lisää, koska ei ole mikään  isokokoinen pelaaja. Tanus tarvitsee vierelle myös hyvän syöttäjän, joka tekee peliä, niin kuin Lepaus oli SaPkossa.

Uran tilastot

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=52918

YouTube linkki